REISVERSLAGEN

Reisverslagen vanaf 22 februari

Vanaf 22 februari  kunt u de reisverslagen  van de deelnemers aan Kids for Capetown volgen via PolarSteps

4e dagverslag gevschreven door Nora en Lucia

Na een uitgebreid ontbijt met heerlijke muffins gingen we met Henry 2.0 naar het township waar Paul en Marloes al een keer aan een kinderdagverblijf hadden gewerkt. We zagen daar allemaal klappende en zingende kinder die een estafette spelletje speelden (waaronder ook valsspelende kinderen). Hierna gingen we weer lekker aan het werk.

Een nieuw project was het leggen van de rubberen stenen. Dit ging wat minder soepel, want meneer de tegellegger trok zijn eigen plan en bleef erg vaag. Er werd verder weer hard gezwoegd in de stoofpot en stenen geschilderd.

Na het middageten zijn er weer een paar het township in gegaan. Er stond een krot af te fikken vanwege brandend afval en wind.

Verder kwamen er allemaal dinosauriërs en leeuwen tot leven dankzij de leuke maskers van de familie Spijkman. Er werd namelijk veel geknutseld in de klassen waaronder dus maskers, armbandjes maar er werden ook bellen geblazen. In de stoofpot liepen de temperaturen hoog op, waardoor er de raarste quotes voorbij kwamen zetten:
Paul: met een paal tussen de benen, uitzicht op de bergen, wat fantastisch. Thomas: ik heb nog nooit zo lekker geboord. Nick: we worden hier levend gepaald.
Kortom het was een vrij productieve dag.

Nu gaan we weer lekker eten en hebben we veel zin in morgen. We kijken wel wat de avond brengt!

3e dagverslag geschreven door Ruben en Julia

Toen vanochtend judith ons heel lief om 7.15 kwam wakker maken, hadden we allemaal iets meer last om ons bed uit te komen. toen we allemaal een beetje op gang waren gekomen had arthur om 8 uur al een uitgebreid ontbijtje voor ons klaarstaan, inclusief roerei, vissticks, bacon en versgebakken muffins. met een volle maag stapte we rond 8.45 weer in de bus bij henry. zoals altijd scheurde we als wegpiraten weer door kaapstad richting het kinderdagverblijf. elke dag zitten we allemaal weer verbaasd te kijken naar de grote hoeveelheid afval en glas langs de weg, waar de wilde dieren, zoals varkens en geiten doorheen lopen. toen we aankwamen bij het kinderdagverblijf werden we ontzettend enthousiast ontvangen en herkenden de kinderen ons al. na alle knuffels en high fives moesten we toch weer beginnen aan het werk, er was nog genoeg te doen! na de yell werden de taken verdeeld en gingen we weer in de hitte hard aan de slag. thomas en nick maakten het hek in de zogenaamde ‘stoofpot’ en daarnaast werden door paul, ruben, philip, lucia, renilde en janneke de palen in de grond gestampt met cement. de rest werd de verfploeg en hadden als missie om de nieuwe jungle gym te verven in zoveel mogelijk vrolijke kleurtjes. de temperatuur liep al snel op, waardoor we allemaal extra tevreden begonnen aan de lunch. met vernieuwde energie na de lekkere zelfgemaakte lunch ging we weer verder aan ons werk. we gingen steeds meer resultaat zien. door de hitte mochten we van ian al eerder stoppen, dus gingen we rond 14 uur snel in het hostel onze badkleding aantrekken en eindelijk richting het strand. door de warme dag hadden we allemaal zin om te zwemmen, maar toen we het ijskoude water voelde, waar het vriesvak van de albert heijn niks bij was, hadden sommige toch niet meer zo zin. toch gingen er een paar toch dapper zwemmen! na bet strand gingen we weer terug naar het hostel namen we helaas afscheid van onze trouwe chauffeur henry, dit toch wat minder trouw was omdat hij ons verliet voor een paar dagen fietsen met een stelletje duitsers. na een paar uurtjes relaxen in het zwembad bij het hostel kregen we een zelfgemaakt boboti van arthur met een toetje na van brownie en karamelijs. hierna bespraken we met iedereen de dag en kwam de vraag ‘wanneer we nou eindelijk een avondje uitgingen?!’. en hier zitten we dan met zn allen, lekker aan de cocktails (en frisdrank!!, geen zorgen ouders😉)om de leuke en zware werkdag af te sluiten. welterusten alvast en tot morgen!!

Dagverslag 2 geschreven door Janneke en Chiara

Vandaag moesten we vroeg uit ons nest; om kwart over 7 klopte Marloes weer vriendelijk op de deur. Na een kort ontbijt (deze keer met een andere muffin!) Vertrokken wij fris en fruitig (en moe 😉) naar de supermarkt om broodjes, beleg en de nodige snacks te halen. Dankzij Henry kwamen we om half 10 scheurend aan bij het kinderdagverblijf. Aangekomen bij het kinderdagvervblijf was het eerst tijd voor een yell: zamonclé yeah (x4)!! Daarna zette Ian van de stichting ons hard aan het werk. Zwoegend in de hete zon (31 graden, jawel) hebben wij onder andere krijtborden gemaakt van boomstammen, palen in de grond geheid (“best oke”), afval opgeruimd, grind verplaatst en weggeharkt. Ook hebben sommigen van ons vandaag al met de kinderen gespeeld en zijn er een stuk of 6 een rondje wezen lopen met een lerares van het kinderdagverblijf door het township, wat heel indrukwekkend en confroterend was.

Door onze geweldige Marloes en Judith zijn we heel de dag goed voorzien van water en limonade ! Tussen de middag hebben we zelf gemaakte sandwiches gegeten. Tijdens deze maaltijd kwam Renilde met de vraag: zit ik nou of wip ik nou? (Zie foto) 😂 ook kwam Ruben er vandaag achter dat zonnebrand icm zand niet heel prettig is.

Na de lunch hebben we de spullen die we hadden meegenomen uit Nederland overhandigd aan de Principal van het dagverblijf die dit zelf gaat verdelen onder de teachers en kinderen. Hierna werd er weer hard geklust en zijn we rond ongeveer 15:00 weer terug gereden naar ons Hostel.

Hier hebben een aantal van ons gezwommen en een aqua gym les gehad van Nick.

Toen iedereen rond 18:00 klaar was voor vertrek gingen we naar een restaurant waar wij nu nog vol op aan het genieten zijn van heerlijk eten, djembe cursus en dansvoorstellingen.
Tijdens het eten kwam er een mevrouw langs die ons kwam schminken en zelfs Paul moest er aan geloven!!!

Verder zien we wel wat de avond brengt en hebben wij in iedergeval al heel veel zin in morgen!!

Dag Verslag 1: Kaapstad

Na een lange vlucht van bijna 12 uur kwamen we rond half 11 eindelijk aan in kaapstad. Na een kort ritje in de bus kwamen we aan bij ons hostel de Green Elephant. Nog even snel het hostel verkennen een een drankje aan de bar voordat we naar bed gingen.

De volgende dag werden we uit bed geramd door Marloes. Enkele minuten later genoten we van een gevarieerd ontbijtje inclusief vers gebakken vissticks!! Onze chauffeur Henry stond al te popelen om ons richting de townships te rijden. Onderweg vertelde gids Yasmin ons over de townships en hoe het leven daar is. Aangekomen in de township bij de school waar we komende week gaan werken, werden we verwelkomd door de directrice van de school. Enkele leraren lieten ons de lokalen zien en gaven een spoedcursus Xhosa, dit is een van de talen die in Zuid-Afrika wordt gesproken. Na deze korte kennismaking liepen we door een paar straatjes, onder een hek door en kwamen we bij een warm, golfplaten schuurtje wat een kerk bleek te zijn. We kwamen binnen tijdens een vrolijk gezang begeleid door een elektrisch orgeltje. Na deze verwelkoming begon de predikant doormiddel van erg overtuigende dialogen met zijn preek. De predikant begon met een droge blouse maar naarmate de dienst vorderde werd deze door zijn heftige emoties doordrenkt met zweet. Achteraf kregen we een vriendelijke klamme hand van deze meneer en werden we vrolijk uitgezwaaid tijdens het slotlied.

Terug bij de school aangekomen werden we verrast met een lekkernij die volgens onze Duitse gids Yasmin erg veel leek op onze Nederlandse ‘Olliebollie’. Hier kregen we ook te horen wat er de komende week opnons te wachten staat.

Ondertussen was de wind gaan liggen waardoor de Cable Car bij de tafelberg weer gebruikt kon worden. Scheurend door de stad en bergen bracht Henry ons richting de Tafelberg. Boven aangekomen kregen we een korte rondleiding van Yasmin waarna we zelf de gelegenheid kregen uitgebreid foto’s te maken rn eventueel wat te drinken. Om 3 uur wakkerde de wind weer aan en werd iedereen vriendelijk verzocht zich weer richting de Cable Car te begeven. Toen we net stonden te wachten kwam Henry al weer aangescheurd en konden we terug naar het hostel. Na wat tijd om te relaxen, een boodschap bij de spar of een drankje te doen. Werd om 6 uur het eten geserveerd door onze gastheer Arthur, dit bleek een heerlijke couscous op de Afrikaanse manier bereid. Nick moest en zou nog wat baantjes trekken in het 50cm diepe zwembadje en heeft vervolgens nog een rat de stuipen op het lijf gejaagd. Na deze leuke eerste dag hebben we allemaal zin om morgen aan de slag te gaan in de townships.

Vertrek naar Zuid-Afrika

Het is zover! Zaterdagmorgen 22 februari zijn 14 jongeren en 4 man begeleiding vertrokken naar Kaapstad. De jongeren gaan een bijdrage leveren voor een van de kinderdagverblijven van de stichting Mzamomhle in een township van Kaapstad. Op woensdag 4 maart komen ze weer terug.